به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، یکی از کهنترین آیینهای عزاداری در شهرستان نهاوند و به ویژه در روستای تکه مراسم آیینی خنچه بران به سبک طایفه بنی اسد با قدمت بیش از ۱۲۱ سال است.
این مراسم که بیش از ۱۲۱ سال در روستای تکه قدمت دارد و به نشانه تشییع پیکر شهدای کربلا و ارادت به اباعبدالله الحسین(ع) هرساله در روز عاشورا تا شب ۱۲محرم همراه با عزاداری در کوچه های این روستا برگزار میشود.
مراسم «بنی اسد» یکی از مراسمهای عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) است که هرساله مورد توجه و استقبال مردم این روستا و دیگر نقاط استان و کشور قرار میگیرد و باوجود اینکه مراسمی نمادین است بانوان خنچههایی به نشان لباس و وسایل پاره پاره ۷۲ شهید صحرای کربلا را با طبقهایی بر روی سر خود حمل میکنند، از سوز و گداز فراوانی برخوردار است و چشمان گریان مردمی که شاهد این مراسم هستند، نشان از این سوز دارد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی نهاوند گفت: این آیین و مراسم هرساله با شور و حرارت خاصی با حضور بانوان با خنچههایی به صورت تشت و سینی و لباسهای چاک چاک و پاره و سوخته دشت کربلا به مدت 3 شب در اطراف و کوچههای روستای تکه با نوحهخوانی و سینهزنی پیرغلامان برگزار میشود.
حجت الاسلام حسین گروسی افزود: این مراسم در واقع یادآور روز و شب ۱۲ محرم سال ۶۱ هجری است که در آن، طایفه «بنی اسد» به صحرای نینوا آمده و در حالی که اجساد مطهر شهدای کربلا در زیر آفتاب سوزان است با لباس آنها را تشییع و تدفین میکنند.
وی اظهار کرد: در مراسم «بنی اسد» و «خنچهبران» در روستای تکه بیش از ۲۸ سال است که نوجوانان و جوانان روستا نمایشگاهی باعنوان از بقیع تا کربلا که سرزمین کربلا شهر شام و کوفه در آن به شکل ماکت گلی ساخته میشود را در کنار این رسم برای تداعی تاریخ ایجاد میکنند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نهاوند بیان کرد: بسیاری از علمای شیعه معتقدند، طایفه «بنی اسد» با کمک و راهنمایی امام سجاد (ع) اجساد شهدای کربلا را دفن کردند، مقرم در کتاب «مقتل الحسین(ع)» در خصوص چگونگی تدفین شهدای کربلا مینویسد «چون امام سجاد(ع) آمد، بنی اسد را دید که کنار کشتگان گرد آمدهاند و سرگردانند، نمیدانند چه کنند و کشتهها را نمیشناسند، چون بین بدنها و سرهای مقدس جدایی انداخته بودند و گاهی از بستگان آنان میپرسیدند، امام سجاد(ع) به آنان خبر داد که برای دفن این اجساد پاک آمده است. آنان را با نام و مشخصات معرفی کرد. هاشمیان را از دیگران شناساندند، ناله و شیون برخاست و اشکها جاری شد و زنان بنی اسد مو پریشان کردند و سیلی به صورت زدند و بلند گریه کردند»؛ مقرم می افزاید: «سپس امام سجاد (ع) به محل قبر آمد، کمی از خاکها را کنار زد، قبری حاضر و آماده، آشکار شد و حضرت دستان خود را زیر کمر امام حسین(ع) گشود و گفت «بسم الله و بالله وعلی ملّة رسول الله، صدق الله ورسوله، ماشاء ولا حول ولا قوة إلاّ بالله العظیم.» امام به تنهایی بیآنکه بنی اسد در این کار همراهیاش کنند پیکر مطهر را وارد قبر کرد و به آنان گفت: همراه من کسی هست که یاری میکند. هنگامی که او را در قبر نهاد، صورت بر آن رگهای بریده گذاشت و گفت: خوشا سرزمینی که پیکر پاک تو را در بر گرفت، دنیا پس از تو تاریک است و آخرت با فروغ جمالت روشن است، اما شبِ بیداری و غم است و اندوهگین همیشگی، تا آنکه خداوند برای خاندان تو سرای آخرت را برگزیند که تو در آنی، سلام و رحمت و برکات الهی بر تو باد از من، ای فرزند رسول خدا».
وی گفت: رسم سنتی خنچه بران و بنی اسد در روستای تکه توسط پدر شخصی بنام حاج کریم خان سهرابی بنا شده و بیش از ۱۲۱ سال قدمت دارد و بر این شکل است، که وقتی میخواستند پیکر نمادین شهدای کربلا را برای انجام مراسم روز بنی اسد آماده کنند ابتدا در شب تا سوعا سینی و تشتهایی را آماده میکنند سپس خانمها به نشانه لباس و وسایل شهدای کربلا بر روی سینیها لباس و وسایلی را به نماد شهدای کربلا درست میکنند و مردم متدین و عزادار روستا و برخی عزاداران که از روستا و شهرستانهای همجوار برای عزاداری و همچنین به نشانه تبرک و حاجت گرفتن با توسل به امام حسین(ع) و شهدای کربلا در این مراسم تشییع و تدفین شرکت میکنند.
عضو شورای هیئت مذهبی نهاوند نیز عنوان کرد: آئین سنتی بنی اسد و تشییع نمادین شهدای کربلا بر اساس سنت ۱۲۱ساله توسط مردم عزادار روستای تکه برگزار میشود.
میرحیدر سهرابی افزود: امسال نیز با حضور پرشور مردم مومن روستای تکه و همجوار مراسم آیینی و سنتی بنیاسد برابر با یک رسم و سنت ۱۲۱ساله برگزار شد و به صورت نمادین پیکرهای شهدا کربلا در کوچه و محلههای این روستا همراه با نوحه خوانی و مداحی تشییع شد.
خبرنگار: علی سهرابی
انتهای پیام/